منبع تغذیه دوربین مدار بسته؟

منبع تغذیه دوربین مدار بسته؟

آداپتور یا منبع تغذیه یکی از تجهیزات به کار رفته در بسیاری از وسایل الکترونیکی مانند دوربین می باشد که وظیفه آن تبدیل کردن برق شهری ۲۲۰ ولت به ولتاژ ۱۲ ولت مورد نیاز برای کار کردن دوربین می باشد. شاید وظیفه آداپتور یا منبع تغذیه دوربین آسان به نظر بیاید اما در واقع در صورتی که ما منبع تغذیه درستی نداشته باشیم، نباید کیفیت و کارایی مناسبی را از دوربین انتظار داشته باشیم. نیاز است تا در رابطه با عملکرد منبع تغذیه اطلاعات کاملی داشته باشیم تا در هنگام انتخاب آن بتوانیم خرید مناسبی را انجام دهیم.

بار متصل شده به آداپتور بر میزان جریان عبوری از آن تاثیرگذار بوده و متناسب با بزرگی مصرف کننده متصل به منبع تغذیه، جریان عبور کرده از آن نیز بیشتر خواهد بود. در واقع در هنگام انتخاب آداپتور دوربین مدار بسته علاوه بر انتخاب ولتاژ، میزان جریان نیز باید در نظر گرفته شود.

انواع منبع تغذیه دوربین های مداربسته

منابع تغذیه در دوربین های مداربسته به دو دسته آداپتورهای مستقل یا تک آمپری و آداپتورهای مرکزی تقسیم می شوند.

  • آداپتور دوربین مرکزی 

در بسیاری از مواقع برای این که از تعداد کمتری منبع تغذیه برای دوربین هایی مختلف استفاده شود از یک آداپتور مرکزی استفاده می شود و آن را در سیستم دوربین به کار می برند. برای اتصال دوربین های مختلف به این آداپتور دوربین ، از کابل و انشعاب هایی استفاده می گردد که قادر به برق رسانی به تمامی دوربین های موجود در ساختمان خواهد بود.

این نوع از منبع تغذیه دوربین مدار بسته ، ولتاژ ۲۲۰ ولت برق شهری را دریافت کرده و ان را به ولتاژ مورد نیاز دوربین های مختلف تبدیل می نماید. جریان های خروجی در منبع تغذیه مرکزی با هم متفاوت می باشند و بسته به این که دوربین از چه نوع و در چه تعدادی باشد می توان انواع آن را انتخاب نمود.

استفاده از آداپتور مرکزی دوربین با توجه به این که تنها خرید یک منبع تغذیه برای همه دوربین ها کافی می باشد، نیاز به هزینه کمتری داشته و همچنین در سیم کشی دوربین ها نیز صرفه جویی زیادی می گردد.

اما عیبی که می توان برای این نوع آداپتور دوربین مداربسته ذکر کرد است که با خراب شدن منبع تغذیه، تمامی دوربین ها از کار می افتند و در مسافت های طولانی نیز ممکن است با افت ولتاژ مواجه گردیم. طول عمر منابع تغذیه مرکزی بسیار بیشتر از آداپتورهای مستقل بوده و عیب یابی آنها نیز ساده تر می باشد.

سیستم تغذیه ی مرکزی این امکان را به وجود می آورد که تغذیه ی همه دوربین های مداربسته از یک محل کنترل شود و همچنین می توان برای دوربین های مداربسته از UPS استفاده کرد. اما عیب بزرگ ان این است که در صورت بروز عیب در منبع تغذیه همه ی دوربین های مداربسته از کار خواهند افتاد. همچنین در صورت بروز اتصالی ممکن است منبع تغذیه ی اصلی آسیب ببیند و در این صورت باید هزینه ی بیش تری را جهت تعمیرات یا تعویض پرداخت.

در چنین سیستمی همچنین طول کابل کشی نیز افزایش می یابد، چرا که باید از هر دوربین یک سیم تغذیه ی هم به منبع تغذیه (که معمولاً در محل نمایش تصاویر قرار دارد) برود.

منابع تغذیه ی مرکزی می توانند در یک تابلو و یا به طور مستقل و روی دیوار نصب شوند

  • آداپتور دوربین مستقل

در سیستم تغذیه ی مجزا یا آداپتور مستقل برای هر یک از دوربین های مداربسته یک منبع تغذیه ی مجزا در نظر گرفته می شود. در این حالت در صورت بروز مشکل تنها همان دوربین از مدار خارج می شود و یا یک منبع تغذیه ی آسیب می بیند. عیب بزرگ چنین سیستمی عدم امکان کنترل تغذیه ی دوربین های مداربسته از یک محل است. برای دوربین های مداربسته متداول آنالوگ معمولاً مصرف اسمی هر دوربین در حدود ۵۰۰ میلی آمپر (۰۵/۰ آمپر) است.

گرچه مصرف واقعی ان کم تر است. با استفاده از یک معادله ی ساده می توان مقدار جریان دوربین های مداربسته را محاسبه کرد. برای مثال، برای چهار دوربین مداربسته یک آداپتور دو آمپری مناسب است.

البته این در صورتی است که از یک آداپتور برای تغذیه ی تمامی دوربین های مداربسته استفاده شود و در غیر این صورت می توان از چهار آداپتور یک یا نیم آمپر برای تغذیه ی دوربین های مداربسته استفاده کرد. خروجی آداپتورها می تواند به صورت ترمینالی و یا فیش باشد.

ولتاژ مورد استفاده در این نوع آداپتور دوربین ، ۱۲ ولت و جریان خروجی آنها ۱ یا ۲ آمپر می باشد. البته اگر از آداپتورهایی استفاده شود که دارای جریان خروجی ۲ آمپر می باشند می توان آن را برای استفاده در دوربین به کار برد و با استفاده از یک رابط برق آنها را به هم وصل کرد اما بهتر است جهت ایمنی بیشتر برای هر دوربین از یک از منبع تغذیه مستقل استفاده نمود.

استفاده از این نوع آداپتور دوربین مداربسته باعث می شود تا در صورتی که مشکلی برای منبع تغذیه به وجود آید تنها همان دوربینی که به منبع تغذیه وصل است از کار بیفتد. علاوه بر آن اگر فاصله بین دوربین تا آداپتور طولانی شود در طول این مسیر هیچ گونه افت ولتاژی اتفاق نمی افتد. اما استفاده از این نوع آداپتورها نیاز به زمان و هزینه زیادی داشته و باید برای هر دوربین یک آداپتور مجزا خریداری گردد.

ارسال نظر
    محمدجواد شهبازی
    1آذر
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی