معرفی کامل آداپتور های AC/DC

معرفی کامل آداپتور های AC/DC

آداپتور وسیله ای است که ویژگی های یک دستگاه یا سیستم الکتریکی را به ویژگی های یک دستگاه یا سیستم ناسازگار تبدیل می کند. برخی ویژگی های قدرت یا سیگنال را تغییر می دهند، در حالی که برخی دیگر صرفاً شکل فیزیکی یک اتصال دهنده را به دیگری تطبیق می دهند.
منبع تغذیه AC به DC، برق را از ولتاژ برق خانگی (اعم از ۱۲۰ یا ۲۳۰ ولت AC) به DC ولتاژ پایین مناسب برای تغذیه لوازم الکترونیکی مصرفی تطبیق می دهد. منابع تغذیه کوچک و جدا شده برای لوازم الکترونیکی مصرفی، آداپتورهای متناوب متناوب یا آجرهای برقی، زگیل دیواری یا شارژر نامیده می شوند.

آداپتورهای AC/DC معمولاً واحد های تغذیه برای تجهیزات الکتریکی هستند که نمی‌توانند مستقیماً از شبکه اصلی برق بگیرند. آنها جریان متناوب (AC) را به جریان مستقیم مورد نیاز (DC) تبدیل می کنند. دستگاه هایی که از آداپتور ها برای تغذیه استفاده میکنند معمولا جایی برای قرار دادن مدار آداپتور در درون خود ندارند. به طور مثال یک موبایل برای شارژ شدن به آداپتور نیاز دارد. در موبایل اندازه مهم است و اگر آداپتور درون موبایل قرار بگیرد اندازه آن را افزایش میدهد، موبایل بیشتر داغ میشود و خیلی از مشکلات دیگر بوجود می آید.

شارژرهای تلفن و لپ تاپ شاید آشناترین شکل آداپتور AC/DC باشند. با این حال، آداپتور ها کاربردهای مختلفی در پروژه های صنعتی دارند. به طور مثال، از آنها برای تغذیه موتورها و تجهیزات اتوماسیون استفاده می شود.

آداپتورهای AC/DC نام‌های جایگزین زیادی دارند، از جمله:

  • آداپتور های AC/DC
  • مبدل های AC/DC
  • شارژر های AC
  • دوشاخه آداپتور AC
  • شارژر باتری
  • آداپتور سوئیچینگ
  • منبع تغذیه پلاگین

همانطور که میدانید AC و DC شکل های جریان الکتریکی هستند. جریان متناوب AC به طور پی در پی جهت را تغییر می دهد و بین قطب مثبت و منفی در یک مدار تناوب می کند. از برق AC برای تحویل انرژی الکتریکی به دستگاه ها استفاده میشود (درون سیم تیر برق ها و … برق AC است). در مقابل، جریان مستقیم یا همان DC جهت را تغییر میدهد. جریان DC در تجهیزات مخابراتی، باتری های خودرو و دستگاه های الکتریکی مختلف استفاده میشود.

آداپتور ها دارای یک واحد مرکزی هستند که حاوی مدار های سوئیچینگ برق است. آداپتور جریان برق متناوب را از شبکه برق گرفته و با ولتاژ مورد نیاز دستگاه به حالت DC تبدیل می کند. سپس یک سیم برق این جریان DC را به دستگاه مقصد می رساند.

مانند بسیاری از دستگاه های الکتریکی، آداپتورهای AC برای سازگاری با سطوح مختلف قدرت، که معمولاً بر حسب ولت بیان می شوند. آنها همچنین دارای انواع شاخه ها برای استفاده با سوکت های مختلف هستند. دوشاخه برق استاندارد انگلستان با دوشاخه ای که برای مثال در اروپا استفاده می شود متفاوت است و این ها هم قطعا با دوشاخه استفاده شده در ایران تفاوت دارند.

اگر چه آداپتور های عمومی وجود دارد (مثلا ۱۲ ولت ۲ آمپر که بسیار پرمصرف است) اما اکثر آداپتور ها برای یک کاربرد خاص طراحی شده اند.

تمام آداپتور های AC به DC برای یک کار ساخته شده اند (تهیه جریان مستقیم از جریان متناوب AC) اما با این حال، آداپتور ها پیکربندی و مشخصات مختلفی دارند. برخی از این تفاوت ها می توانند در موارد زیر باشند:

  • سطح آمپر
  • ولتاژ ورودی و خروجی
  • دوشاخه

از پر کاربرد ترین آداپتورها، می توان بع آداپتورهای ۵ولت، ۱۲ولت، ۲۴ولت و ۴۸ولتی اشاره کرد

همچنین در عرصه صنعت ، نام گذاری رایج آداپتور ها بصورت ولتاژ و جریان خروجی است مانند آداپتور ۲۴ولت ۲ آمپر.

ارسال نظر
    محمدجواد شهبازی
    11آذر
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی