لاجیک آنالایزر چیست؟

لاجیک آنالایزر چیست؟

به‌ صورت ساده در تعریف لاجیک آنالایزر، می‌توان گفت که لاجیک آنالایزر (logic analyzer) یک دستگاه دیجیتالی است که به‌ کمک آن می‌توان سیگنال های مختلف در مدارهای دیجیتال را مورد بررسی و تحلیل قرار داد. در واقع با استفاده از این دستگاه می‌توانید نسبت به عیب‌یابی و ردیابی سیگنال‌های دیجیتال اقدام کنید و همچنین زمان‌بندی درست و مشخصی از سیگنال‌های خطوط فرستنده و گیرنده دریافت کنید.

آشنایی با ‌انواع لاجیک آنالایزر

امروزه برندهای مختلفی اقدام به عرضه و تولید این دستگاه دیجیتال با قابلیت‌های مختلف کرده‌اند. اما به طور کلی لاجیک آنالایزرها در انواع کارت لاجیک آنالایزر، دستگاه لاجیک آنالایزر و اسیلوسکوپ لاجیک آنالایزر دار در بازار موجود است که هر کدام ویژگی‌های مخصوص به خود را دارند. کاربران نسبت‌ به نیاز خود می‌توانند یکی از انواع لاجیک آنالایزر را انتخاب‌ کنند. اغلب لاجیک آنالایزر ها قادر به تحلیل و بررسی چندین کانال به صورت همزمان هستند. نمونه های پرکاربرد لاجیک آنالایزرها بر اساس تعداد کانال های ارتباطی به شرح زیر می باشند.

  • لاجیک آنالایزر ۸ کانال
  • لاجیک آنالایزر ۱۶ کانال
  • لاجیک آنالایزر ۳۲ کانال

همانطور که اشاره شد از نظر سخت افزاری لاجیک آنالایزرها به دو صورت کارت لاجیک آنالایزر PC-based LA و اسیلوسکوپ لاجیک آنالایزر دار (Mixed Signal Oscilloscope) ارائه می‌شوند که در ادامه به بررسی کارکرد هر یک از آنها می‌پردازیم.

کارت لاجیک آنالایزر چیست؟

در این بخش از بررسی مفهوم لاجیک آنالایزر چیست، لازم است بدانید که کارت لاجیک آنالایزرها توسط یک پورت USB به سیستم عامل یا کامپیوتر متصل می‌شوند و سینگال‌های مورد نظر را در نرم‌افزار مورد نظر ارسال می‌کنند. اغلب کارشناسان خرید لاجیک آنالایزرهای کامپیوتری را به دلیل سرعت پایین نمونه‌برداری توصیه نمی‌کنند. اما بسیاری از کاربران تنها به دلیل قیمت مناسب و مقرون به صرفه‌تر این نوع لاجیک آنالایزرها را انتخاب می‌کنند. جهت استفاده کامل از ویژگی‌های منحصر به فرد یک لاجیک آنالایزر حتما نوع کارآمد آن را خریداری کنید.

اسیلوسکوپ لاجیک آنالایزر دار

اسیلوسکوپ لاجیک آنالایزردار به عنوان یک دستگاه دیجیتالی شباهت زیادی به سیستم اسیلوسکوپ داشته و همچنین قابلیت نصب چندین کانال روی آن وجود دارد. در واقع با اتصال ماژول مدارهای الکترونیکی به اسیلوسکوپ می‌توان سیگنال‌های منطقی را روی صفحه نمایش این دستگاه مشاهده کرد. بر این اساس سرعت نمونه‌برداری اسیلوسکوپ لاجیک آنالایزرها بسیار بالا است و قابلیت استفاده از پهنای باند وسیع را دارند.

کاربردهای مختلف انواع لاجیک آنالایزر

با توجه به پیشرفت علم و تکنولوژی برای بررسی و نمایش همزمان سیگنال‌های دیجیتال نیاز به استفاده از نمایشگرهای سیگنال دیجیتال نیز افزایش یافته است. بنابراین برای تسهیل فرایند کار بررسی و نمایش اینگونه سیگنال‌ها، تجهیزاتی مانند لاجیک آنالایزر توسط شرکت‌های مختلف تولید و در بازار عرضه شده است. از مهم‌ترین کاربردهای لاجیک آنالایزرها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تحلیل و بررسی پروسسورها و سیستم‌های تعبیه شده روی آن
  • بررسی و نمایش همزمان ارتباط بین سیگنال‌های دیجیتال
  • طراحی و عیب‌یابی عملکرد مدار
  • ردیابی سیگنال‌های دیجیتال
  •  تست مدارهای سیگنال مختلط
  • امکان ثبت و انتقال اطلاعات به کامپیوتر شخصی

مهم‌ترین ویژگی لاجیک آنالایزر چیست؟

تا اینجای مقاله درباره لاجیک آنالایزر چیست و انواع آن اطلاعاتی را کسب کردید اما در این بین نمی‌توان از بیان ویژگی‌های مهم این دستگاه‌ها غافل شد.

  • چند کاناله بودن دستگاه لاجیک آنالایزر از ۲ کانال ورودی تا ۱۶ و بالاتر
  • توانایی نمایش حالت‌های لاجیک در زمان‌های مختلف
  • در دسترس‌ بودن برندهای مختلف داخلی و خارجی
  •  بهره‌مندی از بالاترین سرعت نمونه‌برداری
  • دارای حافظه داخلی مناسب
  • امکان استفاده از رابط USB
  • امکان استفاده از پهنای باند وسیع و مناسب
  • امکان ذخیره‌سازی داده‌ها روی FLASH USB یا کامپیوتر

مزایای خرید و استفاده از لاجیک آنالایزرها

پیشتر در بخش لاجیک آنالایزرها شرح داده شد، شما با استفاده از این دستگاه‌ لاجیک آنالایزر می‌توانید بخش‌های مختلف مدارهای دیجیتال خود و انواع پروتکل‌های رایج ارتباطی را مورد بررسی و مطالعه قرار دهید.

بر این اساس شما با خرید یکی از انواع پرکاربرد لاجیک آنالایزرها، بدون نیاز به صرف هزینه زیاد و تهیه تجهیزات سنگین و پیشرفته می‌توانید تمام نیازهای خود را در زمینه مدارهای دیجیتال برطرف کنید. با توجه به کاربردی بودن این دستگاه بسیاری از شرکت‌های بزرگ در بخش‌های آزمایشگاهی و R&D خود از این تجهیزات پیشرفته استفاده می‌کنند.

لازم به ذکر است، رابط کاربر ساده و آسان دستگاه لاجیک آنالایزر باعث محبوبیت بیش از حد آن شده است. به طوری که برای ثبت، تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از لاجیک آنالایزر تنها کافی است که تمام اتصالات را سیستم تحت آزمایش وصل کنید. سپس آن را در حالت نمونه‌گیری قرار دهید تا ضمن دریافت اطلاعات مربوط به سیگنال‌ها به بررسی شکل موج نمایش داده شده بپردازید.

عوامل تاثیرگذار بر قیمت لاجیک آنالایزر چیست؟

حالا که می‌دانید لاجیک آنالایزر چیست، به طور قطع متوجه شده‌اید که قیمت انواع لاجیک آنالایزرها نیز متفاوت است. به دلیل نوسانات بازار نمی‌توان قیمت دقیق و مشخصی از لاجیک آنالایزرها بیان کرد. اما به طور کلی هزینه کردن برای تهیه لاجیک آنالایزرها به عنوان یک ابزار کارآمد و قدرتمند برای تجزیه و تحلیل سیستم‌های دیجیتال، یک اقدام منطقی محسوب می‌شود. چرا که با خرید یک لاجیک آنالایزر با کیفیت از برندهای معتبر می‌توانید داده‌ها را به روشی درست ثبت و ذخیره کنید.

ارسال نظر
    محمدجواد شهبازی
    20مهر
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی