اجزای منبع تغذیه شامل چیست؟

اجزای منبع تغذیه شامل چیست؟

تمام افرادی که در رشته‌ی الکترونیک مشغول به کار هستند، از اهمیت زیاد دستگاه منبع تغذیه به خوبی آگاهی دارند. منبع تغذیه وسیله ای برای تامین انرژی دستگاه ها و مصرف کننده های الکترونیکی است.

منابع تغذیه اصلی از چند قسمت تشکیل شده ­اند. این اجزا به منبع تغذیه کمک می­کنند تا ولتاژ را افزایش یا کاهش دهد، توان را تبدیل کند و ولتاژهای ریپلپ (تغییرات باقیمانده در ولتاژ که منجر به هدر رفتن انرژی و گرمای بیش از حد میشود) را کاهش دهد.

ترانسفورماتور:

ترانسفورماتور ولتاژ ورودی را به سطح ولتاژ خروجی مورد نیاز تغییر می دهد. این دستگاه ها ممکن است ولتاژ را افزایش یا کاهش دهند. به طور معمول، ولتاژ DC مورد نیاز بسیار کمتر از ولتاژ AC ورودی از منشاء برق اولیه است.

رکتیفایر یا یکسو کننده:

برای تبدیل برق ورودی از AC به DC، پاور ساپلای از رکتیفایر استفاده می­کند که ممکن است به صورت نیمه موج، تمام موج یا پل باشد.

فیلتر:

در زمان تغییر برق AC به DC، همچنان امواج مشخص نیاز به هموار سازی دارند. فیلتر، امواج را به طور کامل هموار و صاف نمیکند، بلکه آنها را به میزان قابل توجهی کاهش می­دهد. خروجی این قطعه، برق تنظیم نشده است.

رگولاتور:

یک تنظیم­ کننده یا رگولاتور ولتاژ، ولتاژهای موج دار باقیمانده از فیلتر را کاهش می­دهد و از شر هر گونه افزایش یا افت ولتاژ که می تواند به دستگاه­ های متصل به پاور ساپلای آسیب برساند، خلاص می­شود.

همه منابع تغذیه از قطعات یکسانی تشکیل نمی­شوند؛ اجزای تشکیل دهنده منبع تغذیه برای عملکرد خاصی که واحد آن واحد قرار است داشته باشد، ضروری هستند.

ارسال نظر
    محمدجواد شهبازی
    11آذر
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی