پرفروش ترین منبع تغذیه بازار

پرفروش ترین منبع تغذیه بازار

منبع تغذیه یا power supply (به انگلیسی) دیوایسی است، که تمام تجهیزات الکتریکی از جمله کامپیوتر برای راه اندازی به آن نیاز دارند. یکی از مهم ترین کارکردهای منابع تغذیه تبدیل ولتاژ متناوب برق شهر به ولتاژ مستقیم DC می باشد. به عبارت دیگر  ولتاژ ورودی ۱۲۰ ولت تا ۲۲۰ ولت را به ولتاژ DC مورد نیاز تجهیزات تبدیل می کنند.
در حالت کلی دو دسته منبع تغذیه وجود دارد که شامل منبع خطی و سوییچینگ می گردد.

منابع تغذیه سوئیچینگ در رنج های ولتاژِی و جریانی مختلفی، چه در ورودی و چه در خروجی ساخته می‌شوند. رایج ترین منابع تغذیه ای که در بازار وجود دارد، با ولتاژ ورودی ۲۲۰ ولت AC (برق شهری) هستند که در خروجی ولتاژ های ۵ ولت، ۱۲ ولت، ۲۴ ولت، ۳۶ ولت و ۴۸ ولت مستقیم یا DC را به کاربر تحویل می‌دهند

همچنین در مبحث جریان خروجی نیز، بسته به مورد استفاده کاربران جریان هایی در بازه ۱ آمپر تا ۵۰ آمپر جزو پر استفاده ترین جریان های خروجی هستند.

همانطور که میدانید توان یک منبع تغذیه از ضرب  ولتاژ خروجی در جریان خروجی آن بدست می‌آید. مدل های تا توان ۵۰ وات را در کاربرد های در مقیاس کوچکتر و یا به اصطلاح low voltage می نامند و از توان ۵۰ وات تا حدود ۱۰۰۰ وات هم که رایج ترین مدل های تغذیه سوئیچینگ در این بازه قرار دارند را توان متوسط یا medium voltage می‌نامند.

مدل های با توان بالاتر ۱۰۰۰ وات هم که در موارد خاص تر کاربرد دارند نیز در خانواده توان بالا یا high voltage قرار می گیرند

از پر فروش ترین مدل های منبع تغذیه سوئیچینگ، می توان به مدل ۱۲ ولت ۲ آمپر در توان پایین، ۱۲ ولت ۱۰ آمپر تا ۵۰ آمپر و ۲۴ ولت ۲ آمپر تا ۲۵ آمپر و ۴۸ ولت ۵ آمپر تا ۱۲٫۵ آمپر در توان های متوسط و ۱۲ ولت ۱۰۰ آمپر، ۲۴ ولت ۵۰ آمپر و ۴۸ ولت ۳۰ آمپر در توان های بالا اشاره کرد که در سایت پاورستان نیز گستره بسیار متنوعی از این محصولات دیده می‌شود.

اختلاف قیمتی که محصولات با برند های مختلفی که بایکدیگر دارند به موارد زیر ارتباط دارد:

  • کیفیت قطعات بکار رفته در محصولات
  • برند سازنده‌ی محصول
  • مدت گارانتی
  • هزینه تولید تمام شده
  • جریان و ولتاژ خروجی واقعی و با ریپل و نویز پایین
  • جنس بدنه یا کیس دستگاه

موارد بالا از موارد اصلی اختلاف قیمت دستگاه های مختلف با یک توان نامی هستند.

مسلما یک منبع تغذیه چینی کارتن سفید و بی نام و نشان با توان ۳۰۰ واتی نمی تواند با منبع تغذیه ای ۳۰۰ واتی با برند های شناخته شده بازار مثل مینول یا پاوران هم قیمت باشد. مثل این است که ماشینی مانند پراید را با ماشینی مثل بنز مقایسه کنید، هر دو ماشینند اما این کجا و آن کجا.

ارسال نظر
    محمدجواد شهبازی
    18آذر
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی