فن و نقش آن در منبع تغذیه سوئیچینگ

فن و نقش آن در منبع تغذیه سوئیچینگ

فن، سخت افزاری مکانیکی است که به منظور انتقال حجم هوا و یا دیگر گازها استفاده می‌شود. عمدتا کاربرد آن در سیستم‌های حرارتی، برودتی و تهویه مطبوع است. فن‌ها دارای انواع متنوعی هستند که هر کدام کاربرد خاص خود را دارند. با روش کار، اجزاء، انواع و کاربردهای آن‌ها بیشتر آشنا خواهیم شد.

فن

Fan، وسیله‌ای است که با چرخش خود باعث انتقال حجم مشخصی از هوا ویا هر نوع گاز دیگر می‌شود. از این وسیله در تجهیزات بسیار زیادی استفاده می‌شود. هر جایی که نیاز به انتقال و جابجایی هوا باشد می‌توان از آن بهره برد. از جمله برای تهویه هوا در فضاهای مختلف، انتقال هوا در دستگاه‌های حرارتی و برودتی و …

فن می‌تواند طراحی‌های مختلفی داشته باشد که به آن‌ها خواهیم پرداخت. اما به طور کل دارای دو قسمت هستند:

  • الکتروموتور
  • پروانه

الکتروموترو یا موتور الکتریکی، انرژی الکتریکی را به حرکت دوران تبدیل می‌کند. در داخل آن سیم‌پیچ قرار گرفته است. هنگامی که جریان برق به آن وارد می‌شود، سیم‌پیچ یک میدان مغناطیسی تولید می‌کند. طراحی الکتروموتور به گونه‌ای است که این میدان مغناطیسی باعث دوران یک میله می‌شود. به این میله شافت گفته می‌شود. به این ترتیب انرژی الکتریکی توسط الکتروموتور به حرکت چرخشی شافت بدل می‌شود.

در ادامه این حرکت دورانی به پروانه‌ها منتقل می‌شود. در فن‌ها از مکانیزم‌های مختلفی می‌توان برای انتقال حرکت استفاده کرد، که به آن‌ها‌ نیز خواهیم پرداخت. با دوران پروانه‌ها اختلاف فشار بین دو سمت ایجاد می‌شود. به این ترتیب جریان هوا از سمت پرفشار به سمت کم فشار برقرار می‌گردد.

به طور خلاصه فن وسیله‌ای است که با استفاده از انرژی الکتریکی می‌تواند باعث حرکت گاز ویا هوا شود. الکتروموتور بنا بر نیاز می‌تواند با برق جریان مستقیم ویا جریان متناوب کار کند. همچنین برای کاربردهای صنعتی از الکتروموتورهای سه فاز استفاده می‌گردد. قدرت الکتروموتور تاثیر مستقیم بر سرعت دوران پره‌ها و در نتیجه قدرت فن دارد. توان فن معمولاً بر حسب حجم هوای جابجا شده بر واحد زمان بیان می‌شود. به عنوان مثال فوت مکعب بر دقیقه. معنی این واحد آن است که فن توانایی جابجایی چند فوت مکعب از حجم هوا را در دقیقه دارد.

ارسال نظر
    محمدجواد شهبازی
    11آذر
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی