انتخاب بهترین باتری برای یو پی اس

انتخاب بهترین باتری برای یو پی اس

انتخاب بهترین باتری برای یو پی اس

یکی از مهم ترین نکات بعد از انتخاب یو پی اس مورد نظر ، انتخاب بهترین باتری با آمپرساعت مناسب برای یوپی اس است. چرا که از UPS انتظار می رود تا در هنگام قطعی برق بتواند برق مورد نیاز دستگاه های متصل را تأمین نماید و این امر به عهده باتری ها می باشد لذا باید در انتخاب آنها دقت لازم به عمل آید.

چگونه زمان پشتیبانی باتری را محاسبه کنیم؟

از فرمول زیر به راحتی می توان با دانستن میزان زمان پشتیبانی ، آمپرساعت باتری ، و با دانستن آمپرساعت باتری ، میزان ساعت پشتیبانی را محاسبه نمود:

مثال: توان مصرفی دستگاه ها برابر با ۲۰۰۰ وات و ۲ ساعت می خواهد هنگام قطعی برق دستگاه کار کند، به عبارتی دیگر میزان ساعت پشتیبانی ۲ ساعت نیاز دارد؟

با توجه به مصرف ۲۰۰۰ وات دستگاه یو پی اس پیشنهادی می تواند یو پی اس ۳KVA و یا یو پی اس ۵KVA باشد که بهتر است ۵KVA باشد ( دلیل انتخاب یو پی اس ) اما در فرمول فوق فرقی بین این دو نیست چون ولتاژ باطری هر دو برابر ۴۸ ولت می باشد، لذا داریم :

در نتیجه با باطری ۸۳AH ، می تواند ۲ ساعت از دستگاه هنگام قطعی برق استفاده کند اما از آنجهت که باطری ۸۳AH نیست ، اولین آمپر بالایی پیشنهاد داده می شود ، یعنی ۱۰۰AH

نکته: در فرمول فوق آمپرساعت یک باطری بدست می آید ، سپس با توجه به ولتاژ باطری دستگاه یو پی اس ، تعداد باطری مشخص می گردد مثلا در مثال فوق چون ولتاژ باطری ۴۸v می باشد نیاز به ۴ باطری ۱۰۰AH ، ۱۲v است.

 حال با یک تغییر در فرمول اول می توان به راحتی در صورت مشخص بودن آمپرساعت باطری، میزان ساعت پشتیبانی را بدست آورد. در قسمت زیر می توانید این محاسبات را به صورت خودکار انجام دهید با این توضیح که در این محاسبات برای نزدیک تر شدن عدد به واقعیت ، بازدهی باتری یو پی اس ۷۰% محاسبه شده است :

جدول توان مصرفی وسایل برقی

دستگاه های متفاوت برقی دارای توان مصرفی متفاوتی هستند که معمولا به عنوان “مصرف دستگاه” شناخته می شود.

برای انتخاب بهترین یو پی اس ، بهترین آمپر باتری یوپی اس و همچنین انتخاب پنل خورشیدی در برق خورشیدی نیاز است تا توان دستگاه های مصرفی مشخص شود و مجموع آنها در فرمول های مربوطه قرار گیرد . برای آگاهی از فرمول های محاسباتی می توانید انتخاب یو پی اس و باتری را مطالعه کنید.

توان مصرفی با واحد وات مشخص می شود که اغلب بر روی برچسب دستگاه برقی ذکر شده است ، در صورتی که این عدد به صورت مستقیم نباشد از حاصل ضرب جریان ( واحد آمپر A ) در ولتاژ ( V ) می توان به این عدد رسید.

در جداول زیر توان مصرفی برخی از دستگاه‌ها به طور متوسط ذکر شده است :

دستگاه مصرف ( وات )
کولر آبی ۷۰۰
شارژر موبایل ۱۰
مودم باسیم ۲۵
مودم وایرلس ۵۰
کامپیوتر با مانیتور LCD 250
کامپیوتر با مانیتور CRT 320
لپ تاپ ۴۵
اسکنر ۴۰
سوئیچ شبکه ۱۰۰
سوئیچ شبکه ۲۴ کانال ۱۵۰
پرینتر لیزری ۴۵۰
پرینتر جوهرافشان ۲۵۰
پرینتر لیزری سه کاری ۷۰۰
سرور بزرگ ۲۲۰۰
سرور کوچک ۱۲۰۰
دستگاه مصرف ( وات )
یخچال ۱۲ فوت ۲۸۰
یخچال ۱۶ فوت ۳۵۰
یخچال ۲۰ فوت ۴۲۰
لامپ کم مصرف ۳۰
لامپ مهتابی ۶۰
لامپ هالوژنی ۱۵۰
لامپ رشته ای معمولی ۱۰۰
دستگاه فتوکپی ۱۵۰۰
تلویزیون معمولی ۲۱″ ۱۵۰
تلویزیون LCD سایز ۴۰″ ۱۲۰
تلویزیون LED سایز ۴۰″ ۱۰۰
ارسال نظر
    محمدجواد شهبازی
    4مهر
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی