منبع تغذیه ایده آل و غیر ایده آل

منبع تغذیه ایده آل و غیر ایده آل

منبع ایده آل چیست ؟

منبع تغذیه ایده آل به منبعی گفته می شود که بدون اینکه ولتاژ خروجی آن کم بشود، هر چقدر جریان که بخواهیم بتوانیم از آن بگیریم. یک منبع تغذیه معمولی یا غیر ایده آل  را میتوان مانند یک منبع ایده آل درنظر گرفت که یک مقاومت با آن سری شده و باعث محدود شدن جریان دهی منبع میشود(مقاومت باعث محدود کردن جریان می‌شود) که به این مقاومت مقاومت داخلی منبع گویند در واقع این مقاومت داخلی درون هر منبعی وجود داره اما نه به شکلی که ما فرض می‌کنیم (سری) بلکه در ذات هر مولد وجود دارد.

در نتیجه زمانی که از یک منبع جریان بگیریم ولتاژ آن منبع مقداری افت میکند ، و این افت ولتاژ به علت وجود مقاومت داخلی آن می باشد.
پس بین دو منبع تغذیه که ولتاژ آنها با هم برابر است آن منبعی انرژی بیشتری به ما می دهد که مقاومت داخلیش کمتر باشد.

نكته دیگری كه موجب یک منبع تغذیه ایده ال می شود ثابت ماندن ولتاژهای خروجی به میزان قابل قبول در رنج كاركرد ولتاژ ورودی منبع تغذیه است. بازه ولتاژی كه منبع تغذیه، در ورودی با آن كار می كند باعث می شود كه سیستم با حداكثر توان خروجی در اكثر شبكه های موجود در كشور با ولتاژهای مختلف كار كند.

 ویژگی های دیگری که منبع تغذیه را ایده آل می کند

۱ ) منابع طراحی شده، در هنگام روشن شدن به آرامی روشن می شوند ( Soft Start ) تا جریان اولیه هجومی ( Input Inrush Current Limiting ) را محدود كنند.
۲ ) قابلیت نصب آسان ، برای نصب نیاز به هیچ گونه ابزار خاص یا آموزشی ندارند 
فقط كافیست كه ولتاژ ورودی منبع را وصل كنید و ولتاژهای خروجی آن را هم به سیستم خود وصل كنید.
همچنین نحوه قرارگیری پیچها برای نصب دستگاه به گونه ای است كه بتوان به راحتی برای مقاصد تعمیر یا كارهای دیگر، دستگاه را باز كرد.
۳ ) وجود LED در ولتاژهای ورودی و خروجی منبع تغذیه اجازه تشخیص زودهنگام خطا در ورودی و خروجیها را می دهد.
۴ ) حداقل فضا و حجم، اندازه و حجم یك سیستم یك نکته مهم می باشد. این امر نه تنها باعث كاهش هزینه ها و مدارات به كار رفته در سیستم می شود بلكه باعث می شود بتوانیم فضا را نیز كوچكتر كنیم.

ارسال نظر
    محمدجواد شهبازی
    1آذر
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی