منبع تغذیه ریلی چیست؟

در برخی موارد که لازم است منبع تغذیه روی یک ریل درون تابلو برق بسته شود که صرفه جویی در فضا و راحتی در نصب را به دنبال دارد. در این مطلب با این دسته از منابع تغذیه بیشتر آشنا خواهیم شد.
منبع تغذیه ریلی چیست؟

منبع تغذیه سوئیچینگ ریلی یک دستگاه الکترونیکی است که برای تأمین نیروی الکتریکی به ابزارهایی مانند رله ها، سوئیچ ها و سایر دستگاه های الکتریکی در سیستم های کنترل صنعتی استفاده می شود.

این منبع تغذیه از یک ولتاژ ورودی AC یا DC به عنوان منبع تغذیه استفاده می کند و سپس این ولتاژ را به ولتاژ DC پایدار و قابل قبول برای دستگاه ها تبدیل می کند. این منبع تغذیه برای کاربردهای صنعتی طراحی شده است و به دلیل کارایی و عملکرد بالا، در بسیاری از سیستم های کنترل و اتوماسیون صنعتی استفاده می شود.

از کاربرد های منبع تغذیه میتوان به :

کامپیوتر:

بیشترین کاربرد منبع تغذیه درداخل کیس کامپیوتر می باشد . این منبع تغذیه ولتاژ AC را به ولتاژ DC با ولت های متفاوت تبدیل میکند .

تجهیزات برقی :

اکثر تجهیزات برقی موجود در خانه و محل کار دارای منبع تغذیه هستند که ولتاژ شبکه خانگی( ۲۲۰ ولت  AC) را به ولتاژ مورد نیاز آن دستگاه تبدیل میکنند .

هواپیما :

از هر دو نوع AC به DC و DC به DC( کانورتر)

اتوماسیون :

منبع تغذیه ریلی در اتوماسیون صنعتی کاربرد فراوان دارد . امروزه در هر تابلو برق حداقل یک عدد منبع تغذیه وجود دارد . همچنین در صنایعی همچون پتروشیمی ، ماشین سازی ، کارخانجات بستی . لبنیات ، کارخانجات آرد ، تصفیه خانه های شهری ، کارخانجات سیمان ، صنایع شیمیایی و … نیز کاربرد دارد .

منبع تغذیه مورد بحث در این مطلب از نوع AC به DC می باشد که به دو صورت ریلی و کف خواب در بازار موجود می باشد .

شرکت های مختلفی در حال تولید منبع تغذیه در دنیا و حتی ایران هستند . ما در این مطلب به توضیح چند برند پر فروش بازار یعنی امرن Omron و مین ول MeanWell و پاوران POWERUN خواهیم پرداخت.

منبع تغذیه مین ول :

شرکت مین ول به صورت تخصصی در زمینه منبع تغذیه فعالیت دارد . از جمله محصولات این شرکت میتوان به منبع تغذیه AC به DC ، DC به DC ؛ DC به AC ، درایو LED ، UPS و … اشاره نمود .

محدوده دمای منبع تغذیه مین ول بین -۴۰ تا +۸۵ درجه می باشد . از سری های MDR – HDR – LRS-NDR-EDR و … میتوان به عنوان پر فروشترین مدل های منبع تغذیه مین ول نام برد . که از این مدل ها ، سری LRS به صورت کف خواب می باشد .

https://tecsanat.ir/wp-content/uploads/2017/11/16291-2506957.jpg

منبع تغذیه امرن :

منبع تغذیه امرن  یکی از پرفروش ترین محصولات شرکت امرن Omron است . شرکت امرن علاوه بر منبع تغذیه در زمینه رله ، سنسور ، پی ال سی ، اینورتر و … نیز فعالیت دارد .   محدوده دمای کاری این منبع تغذیه از -۴۰ درجه تا +۷۰ درجه و راندمان آن حدود ۹۰ درصد می باشد .

یکی از قابلیت های مهم منابع تغذیه امرن امکان استفاده از این محصول به عنوان مبدل DC به DC است . این محصول با قابلیت ورودی ۹۰ تا ۳۵۰ ولت DC خود را به عنوان یک کانورتر نیز در بازار معرفی کرده است .  سری S8VK یکی از اقتصادی ترین و پرفروش ترین سری های منبع تغذیه omron می باشد . که در انواع ۲٫۵ و ۵ و ۱۰ و ۲۰ آمپرو خروجی ولتاژ ۱۲ و ۲۴ ولت در بازار موجود باشد.

https://tecsanat.ir/wp-content/uploads/2017/07/S8VK-C-768x371.png

منبع تغذیه پاوران :

سری ریلی پاوران یک نمونه معکوس شده از منابع تغذیه ریلی برند مینول است که با همان کیفیت ولی باقیمی مناسب تر به بازار عرضه شده است. این سری در دومدل EDR (کیس فلزی) و MDR (کیس پلاستیکی) به همین منظور طراحی و تولید شده است. هر دو مدل مجهز به LED نمایشگر وضعیت هستند. سری دین ریل دارای ایزولاسیون الکتریکی و حفاظت در برابر اتصال کوتاه، اضافه جریان و اضافه ولتاژ است.

ارسال نظر
    محمدجواد شهبازی
    5آبان
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی