باطری موتور شارژی و ماشین شارژی

باطری موتور شارژی و ماشین شارژی

امروزه یکی از اسباب بازی های محبوب کودکان ماشین و موتور های شارژی می باشند. والدین محترم پس از خرید این کالا با قیمت های میلیونی، می بایست در خصوص سرویس و نگهداری این اسباب بازی لاکچری کمی اطلاعات داشته باشند.
این دانش مختصر علاوه بر طولانی کردن عمر کالا از هزینه های سرویس نگهداری می کاهد :
اطلاعات کلی پیش از خرید ماشین شارژی و موتور شارژی نو و دسته دوم :
در خصوص ابعاد ماشین و تعداد موتور و همچنین سیستم فرمان و ریموت کنترل تنوع زیادی وجود دارد و باید با توجه به بوجه ، وزن کودک و نوع استفاده بیرون یا داخل آپارتمان انتخاب گردد. ولی نکات مهم قابل ذکر در خصوص باطری و شارژر این اسباب بازی ها

  • حتما چک کنید که شارژر دستگاه قطع کن داشته باشد. برخی تولید کنندگاه جهت کاهش هزینه از آداپتور به جای شارژر استفاده می کنند همین موضوع باعث می شود در صورتی که میزان شارژ طولانی شود مثلا یک شبانه روز به برق وصل باشد باطری شارژ مازاد شده و صفحه های داخلی باطری دچار مشکل می شود. در نتیجه به سرعت باتری خراب شده و در برخی موارد لازم است هر سال باتری عوض کنید که نسبت به افزایش هزینه یک شارژر خودکار بسیار زیادتر است.
  • نوع باطری چک کنید که از نوع ، .ولتاژ و جریان استاندارد باشد تا در زمان تعویض آن اولا به راحتی قابل تهیه باشد و دوما هزینه بیشتری به خاطر خاص بودن آن نپردازید.
  • تارخ باطری دقت کنید: تاریخ تولید دستگاه خیلی اهمیتی ندارد ولی با توجه به عمر طول عمر ۳ الی ۴ سال باطری تاریخ آن را چک کنید بیش از یک سال نباشد ممکن است دستگاه برای چند سال با باطری در انبار یا مغازه انبار شده باشد. در این حالت ممکن است پس از تست و تحویل به سرعت باطری خراب شده و معولا باطری شامل گارنتی و خدمات تولید ماشین شارژی نمی باشد و مستلزم هزینه مجدد شوید.
  • نحوه تعوض باطری و جای باطری از فروشنده سوال کنید

باتری ۱۲ ولت ۷ آمپر ساعتی بهترین انتخاب برای این مدل ماشین ها و موتورها است:
باتری یو پی اس ۱۲ ولت ۷ آمپر ساعت راوپاور Raw Power
باتری یو پی اس ۱۲ ولت ۷ آمپر ساعت یورونت مدل EUR712

نکات در خصوص نگهداری باطری ماشین شارژی و موتور شارژی :

این اسباب بازی ها برای آنکه بتوانند برای مدت زمان تعیین شده در حد چند ساعت بصورت مدام کار کنند از یک باطری داخلی که معمولا لید اسید است استفاده می کنند. و بصورت تک باطری و دو باطری ساخته می شود (لازم به ذکر است این اطلاعات برای همه مدل ها صادق نبوده و ممکن است متفاوت باشد.) ولتاژ کاری آنها بطور استاندارد ۱۲ ولت یا ۶ ولت است. ولتاژ ۱۲ ولت کارآمد تر از ۶ ولت بوده و طول عمر باطری بیشتر شده و ضمنا باطری های ۱۲ ولت فراوانی بیشتری دارند.

چگونه باطری ماشین شارژی را شارژ کنم :

برای شارژ دستگاه حتما از شارژر اتومات و داری قطع کن استفاده کنید در صورتی که شارژر روی دستگاه نیست می توانید آن را تهیه نمایید. استفاده از آداپتور به جای شارژر همیشه باعث تخریب و شارژ زیاد از حد باطری شده و ضمنا گارانتی این نوع باطری ها را قبول نکرده چون باعث تغییر شدید مقاومت داخلی باطری شده و یا باطری متورم می شود.

باطری ها معمولا جریان بین ۳ الی ۱۲ آمپر دارد و شارژر باید حداکثر ۲۰ درصد جریان باطری شارژ کنند بنابراین برای باطری تا ۷ آمپر شارژر باید یک آمپر باشد و بیشتر شارژر دو آمپر تهیه نمایید.(لازم به ذکر است شارژر یک آمپر تا ۲۰ آمپر می تواند شارژ کند فقط ممکن زمان شارژ به همان نسبت طولانی شود.)

مدت زمان شارژ باتری ماشین ماشین شارژی :

باطری های نو معمولا در شرایط استاندارد دارای شارژ ۵۰ درصد هستند و در این شرایط در انبار نگهداری یا حمل می شوند. بنابراین پس از خرید باطری جدید حتما لازم است آن را با یک شارژر خودکار شارژر کامل نمایید. زمان شارژ اولیه مشخص نیست و شارژر پس از اتمام کار قطعه کرده و رنگ چراغ آن سبز می گردد. در صورتی که شارژر خودکار در اختیار ندارید به دو روش می توانید از پر شدن باطری مطلع شود. یک : محاسبه : فرض کنید باطری ۵۰ درصد شارژ دارد و باطری ۷ آمپر است یعنی باید ۳٫۵ آمپر شارژ شود اگر شارژر یک آمپر است بین ۳ الی ۴ ساعت کافی است.  دو : توسط ولتمتر باطری های لید اسید معولا در ولتاژ ۱۳٫۸ ولت شارژ کامل شده و شارژ بین ۱۳٫۸ الی ۱۴ ولت باید قطع کند.

تعمیر باطری ماشین شارژی کودک :

این باطری ها امکان تعمیر نداشته و باید تعویض گردد. جهت تعویض آن ابتدا مشخصات باتری را تعیین کنید مهمترین پارمتر ها ولتاژ ، جریان و ابعاد آن است. ولتاژ بسیار با اهمیت است و باید حتما دقت شود. جریان در واقع ظرفیت باطری است. هر چقدر بیشتر یعنی زمان کارکرد بیشتر البته این موضوع حد و حدودی دارد و مثلا اگر به جای ۷ آمپر ۱۰ آمپر یا بلعکس مشکلی پیش نمی آیند(این موضوع را حتما توسط تعمیر کار بررسی کنید این موضوع برای همه محصولات کاربرد نداشته  و قابل اجرا نبوده).

تست باطری ماشین شارژی:

تست خرابی باطری بسیار ساده بوده و به راحتی قابل انجام است. برای تست چند روش وجود دارد :

  1. ابتدا دستگاه به شارژر متصل کنید صبر کنید تا شارژ کامل شود. اگر زمان کارکرد دستگاه خیلی کم است یا سریع باطری خالی می کند نشان از خرابی باطری است
  2.  اگر دستگاه وقتی به شارژر متصل می شود کار می کند و بدون شارژر کار نمی کند باطری خراب شده است
  3. اگر مدت طولانی مثلا یک یا چند سال از آن استفاده نکرده اید یا مدت زیاد شارژ نشده است
  4.  زمان نصب شارژر باطری گرم شده ولتاژ آن بالای ۱۲ ولت نمی رسد
  5. وقتی که پس از اتصال شارژر ولتاژ به سرعت به بالای ۱۴ ولت رسیده و شارژر قطع می کند

اندازه گیری آمپر باطری ماشین:

  بطور کلی با روش های ساده نمی توان آمپر یا همان ظرفیت باتری اندازه گیری کرد. تنها روش منطقی اندازه گیری ابعاد باتری (طول ، عرض ، ارتفاع) آن می باشد. همانطور که توضیح داده شد اگر آمپر-ساعت یا ظرفیت باتری مقداری بیشتر یا کمتر شود مشکلی در عملکرد ماشین شارژی ایجاد نمی کند و فقط ممکن است زمان کارکرد به همان نسبت کم یا زیاد شود بنابراین اگر به جای یک باطری ۹ آمپر از ۷ آمپر استفاده شود یا برعکس ماشین شارژی به درستی کار خواهد کرد(نکته : تغییر ظرفیت باتری رابطه مستقیم با ابعاد آن دارد و ممکن است در نصب دچار مشکل شوید.)

ارسال نظر
    محمدجواد شهبازی
    23شهریور
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی