آشنایی با قسمت های مختلف یک پنل خورشیدی

آشنایی با قسمت های مختلف یک پنل خورشیدی

سیستم های خورشیدی بدون نیاز به سیستم های مکانیکی واسطه، مستقیما انرژی خورشید را به برق تبدیل  می کنند. صفحات جذب کننده نور مورد استفاده در این نوع سیستم ها را صفحات خورشیدی می نامند.

در اصلاح به صفحه های جاذب خورشیدی، پنل های خورشیدی یا سلول های خورشیدی و یا صفحات فتوولتائیک لتاییک یا سلول های فتوولتائیک می گویند. ماژول های فتوولتائیک خورشیدی با حرارت دادن یک ساندویچ پنل از پیش ساخته شده شامل سلول های استریل، شیشه، ماده (EVA (ethylene vinyl acetate و ورق پشتی تولید می شود.

 این سلول ها مربع های نازک دیسک ها یا فیلم هایی از جنس نیمه هادی هستند. که ولتاژ و جریان کافی را در زمان قرار گرفتن در معرض تابش نور خورشید تولید می کند. پنل‌های خورشیدی متداول به دو نوع مونو کریستال و پلی کریستال تقسیم می‌شوند. پنل‌های مونو کریستال کمی بهتر از پنل پلی کریستال می‌باشند.

قسمت های مختلف یک پنل خورشیدی به شرح زیر میباشد:

۱- فریم (قاب)

اگرچه بعضی از انواع پنل‌های خورشیدی بدون قاب هستند، معمولا قاب‌های فلزی برای تثبیت پنل خورشیدی و حفاظت از لایه بالای شیشه استفاده می‌شود.

با این حال، جایگزین کردن قاب‌های فلزی با پلیمرهای سبک از قبیل رزین‌های پلیمری با دوام بالا، می‌تواند مزایای فراوانی برای تولید کنندگان خورشیدی به همراه داشته باشد. رزین‌های پلیمری با ویژگی‌هایی از قبیل انعطاف‌پذیری بیشتر در طراحی، وزن سبک‌تر و نصب آسان‌تر می‌توانند منجر به کاهش هزینه‌های نصب شده و در عین حال مسائل مربوط به خوردگی در محیط را حل کنند.

۲- شیشه

یک لایه از شیشه کم آهن که به طور معمول به عنوان لایه بالایی پنل خورشیدی استفاده می‌شود. که مقاومت مکانیکی آن را افزایش داده و از سطح فوقانی پنل خورشیدی در برابر آسیب های فیزیکی محافظت می‌کند. و همچنین نور محیط را به سلول‌های خورشیدی انتقال می‌دهد.

۳- انکپسولانت

در طولانی مدت از بخش‌های حساس پنل‌های خورشیدی حفاظت می‌کند. این لایه در واقع به عنوان لایه محافظ سلول‌های خورشیدی شکننده و مدارهای پنل در برابر عمل می‌کند.

۴- سلول خورشیدی

سلول‌های کریستال-سیلیکونی نور خورشیدی را به جریان الکتریکی تبدیل می کنند. این جریان از طریق پورت خروجی به بیرون منتقل می شود.

۵- صفحه تحتانی

بک شیت‌ها برای دوام دراز مدت پنل‌های خورشیدی ضروری هستند. این صفحات پنل خورشیدی را در برابر UV، دما و رطوبت محافظت می کنند. و همچنین برای ایمنی بیشتر به‌صورت عایق الکتریکی بکاربرده می‌شوند.

۶- جعبه تقسیم

از سیم‌هایی که جریان الکتریکی تولید شده از پنل های خورشیدی را به اینورتور (جایی که جریان مستقیمDC به برق متناوبAC  تبدیل می‌شود) منتقل می‌کند، محافظت می‌کند.

ارسال نظر
    محمدجواد شهبازی
    16اردیبهشت
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی